1 comentario

Els jocs en línia poden ajudar a crear un món millor

La superació de reptes i la col · laboració en videojocs com World of Warcraft incentiven l’autoestima i el potencial per resoldre problemes globals.

(Article original en castellà aquí)

“Són els jocs els que ens donen alguna cosa a fer quan no hi ha res fer. Els anomenem “passatemps” i els consideren com farcits insignificants dels intersticis de les nostres vides. Però són molt més importants que això. Són la clau per al futur.Y seu cultiu seriós ara és potser la nostra única salvació.”, Bernard Suits, filòsof, a The Grasshopper: Games, Life and Utopia (Ontario, Canadà: Broadview Press, 2005), 159.

La manera de entendre els jocs està canviant. De esser considerats mers “passatemps”, com apunta Suits, han passat a convertir-se en una cosa seriosa, en alguna cosa en el que hem de prestar atenció si volem extreure de manera conscient tot el seu potencial.

Avui dia sabem que el joc és el motor del desenvolupament i de l’aprenentatge: promou la comunicació i socialització, afavoreix les capacitats sensorials i perceptuals, fomenta les habilitats físiques i intel · lectuals, millora la creativitat i ajuda a mantenir la concentració sense patir fatiga mental. Però, com poden els videojocs ajudar-nos a salvar el món?

21 hores per setmana per salvar el món

English: Game designer and author Jane McGonig...

La pregunta la introduïa Jane McGonigal, dissenyadora de jocs i directora d’investigació i desenvolupament per l’Institute for the Future, l’any passat a Gaming can make a better world (TEDTalks,febrer 2010), on va dir que: “si volem resoldre problemes com la fam, la pobresa, el canvi climàtic, els conflictes mundials o l’obesitat, crec que hem d’aspirar a jugar online a mínim 21 mil milions de hores per setmana per al final de la pròxima dècada”.

McGonigal ha ampliat i matisat més recentment en el seu llibre “Reality Is Broken: Why Games Make Us Happy and How They Can Change the World” (The Penguin Press, New York , 2011) el perquè i el com cal que juguem en línia una mitjana de 7 a 21 hores per setmana per ajudar a millorar el món.

De la importància de l’heroi i dels seus amics

Des de fa uns anys s’ha incrementat el flux migratori des el món real cap a mons virtuals entre els individus alfabetitzats digitalment. Pel que sembla, cada dia hi ha més persones que fugen de la seva vida, dels problemes, cap a una millorada en el ciberespai, més immersa en la cultura digital.En l’actualitat es calcula que hi ha uns 500 milions de jugadors en el món i que, en la pròxima dècada, hi haurà mil milions més. Una xifra que cal valorar.

La clau de l’èxit dels videojocs podria estar en la projecció positiva que experimenta el jugador en haver d’enfrontar i superar reptes, aconseguint victòries èpiques que el posicionen en el rol de l’heroi, i en la manera de joc cooperatiu, un concepte que aporta un major grau de socialització dins de l’experiència de joc: els individus han d’interactuar treballant entre ells si volen superar un obstacle i guanyar la partida. Com a fruit d’aquestes col · laboracions, la confiança i els llaços afectius es reforcen. En conseqüència, la nostra autoestima millora i ens sentim optimitzats i més feliços. Això produeix una re-alimentació del sistema que fa que els jugadors estiguin disposats a treballar molt, i dur. S’impliquen en la història èpica del joc. És el que McGonigal ha etiquetat com a “productivitat feliç”.

Això és, segurament, de manera que jocs com World of Warcraft,que brinden mitjans per salvar mons i incentiven als jugadors a aprendre els hàbits dels herois, triomfen. Però, com podem aprofitar aquest potencial dels jocs per resoldre els problemes del món real?

Els jocs poden ajudar a millorar el món

“Els jugadors són individus optimistes amb superpoders. Són persones que creuen que són capaços individualment de canviar el món. I l’únic problema és que creuen que són capaços de canviar mons virtuals i no el món real. Aquest és el problema que intento resoldre.”, Diu McGonigal.

Aquesta variació del grau de l’autoestima del jugador entre el virtual i la realitat pot ser degut a que la majoria de videojocs estan dissenyats i orientats a que l’individu pugui evadir-se de la realitat durant unes hores. El Jo del joc és diferent al meu Jo real. Existeix potser empatia entre ambdues identitats, però falta el nexe que una ambdós mons.

Els serious games,en concret els edutainment games -amb el lema “aprendre jugant”- i els art games -que fomenten la creativitat-, podrien ser la resposta al plantejar possibles escenaris virtuals en un entorn educatiu que motivés als jugadors en la resolució dels problemes plantejats del món real: caldria “intentar fer tan fàcil salvar el món a la vida real com ho és en el món dels jocs en línia”, diu McGonigal, en especial als membres de la indústria del videojoc.

Com a exemple, el projecte Evoke, de la mateixa Jane McGonigal, una combinació de joc online, novel · la gràfica, blogs i xarxes socials l’objectiu en la seva primera temporada, el 2010 , va ser trobar solucions a grans crisis internacionals, com una fam al Japó. El joc comença convidant-nos a formar part de la xarxa Evoke, un grup anònim d’especialistes en desenvolupament alternatiu, per ajudar a resoldre una crisi alimentària a Tòquio.

Anuncios

Un comentario el “Els jocs en línia poden ajudar a crear un món millor

  1. […] este artículo en catalán aquí. Share this:TwitterFacebookLinkedInDiggMásCorreo electrónicoTumblrStumbleUponRedditMe gusta:Me […]

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

Sought After Blood Lines

Fantasy & Romance Book | Excerpts & Teasers Galore!

MadPea Productions

MadPea Games, Design & Events

Pale Girl Productions

An SL™ event production company

Tartiste

Style and Art with a Twist

Paradoxical

Ferocious style for Second Life

Be Cunning and Full of Tricks

Exploring Knowledge Management, Online Communities and Virtual Worlds

Fantasy Fashions

Stylin' since 2009

The Night Theater

A bit of Magic let loose in SL...

Fantasy Faire 2017

A RFL of SL Event

Stories by Williams

Classic sci-fi books, reviews, and the best of from a dedicated fan and author!

Red Lotus Flower

Bloom, even in a muddy pond

Cait's World

Life, love and other adventures in Second Life

Mona Eberhardt

Living Virtually

Inara Pey: Living in a Modem World

Second Life, virtual worlds and virtual reality

A %d blogueros les gusta esto: